الأربعاء، 25 مايو 2011

#May27

صباح الخير.. او مساء الخير.. حسب انا هقرا التدوينه دى امتى .. لان مفيش غيرى هيقراها.. بس عموما انا سعيده

#May27
موضوع الكتابه دا طلع صعب جدا .. بس هعمل ايه.. محتاجه ارتب افكارى.. فى وسط الزيطه والمهرجانات االاعلاميه.. اللى بنشوفها كل يوم .. هى بصراحه ساعات بتكون مفيده.. وكتيييير بتكون بس مزعجه.. واسوأ حاجه فى الموضوع دا.. ان فى وسط الاراء والتصريحات .. ممكن تضيع منى افكارى وارائى الخاصه.. هى ممكن ماتكونش اراء كويسه.. بس بتاعتى عايزاها.. وفجأة تلاقى نفسك بتردد الكلام اللى كل الناس بتقوله -حسب انت بتقعد مع مين- وغير ما تعرف انت بتقول ايه.. لو انت قاعد على شمال - يسار- الملعب تبقى انت مع الثورجية -زى حالاتى- هيبقى يوم 27 هو اهم يوم فى حياتك ومطالب الثورة معروفه.. ولا تراجع ولا استسلام عن اى مطلب منهم.. ولو قاعد على يمين المعلب .. يبقى حراااااام عليكم عجلة الانتاج وقفت .. البلد باظيت .. اتهدوا بقى ويكملهالك بالثائر الحق -ومحسسنى ان كلهم اتربوا عليها..قال يعنى مش لسه مكتشفنها من اسبوعين بس مثلا يعنى -.. ولو انت فى النص ياغلبان فانت بيسموك التيار الرئيسى.. ربنا معاك..اسمعها منى محدش هينقذك غيره.

الناس دى كلهم كويسين.. انا مش بقول انهم صح او انهم غلط.. كل اللى بقوله ان دا رأيهم هما..طيب انا فين.. وبما ان التَميز فى هذا الزمن بقى مالوش وجود فمتتوقعهوش منى... لانى ببساطه موقفى زى موقف الثورجيه.. ولكنى لست منهم.. لعلى انال بهم شفاعه..يارب!!!!
ايه اللى انا بقولة دا..

خالينا ندخل فى المهم ...
انا مع يوم 27 علشان فى حاجات كتير لازم تتغير ..ويمكن انا عكس كتييير من الناس.. انا غاضبة حانقة على الحكومة اكتر من المجلس العسكرى.. حكومة السياسات القديمة- يادى الخيبه  حكومة الثورة مش ثورية-.. بل تقليدية.. زمان وانا صغيرة مكنتش بفهم فى اى حاجه ولازالت.. لكن كنت دايما اتخانق مع ماما الناصريه.. واقولها عبد الناصر دا راجل وحش.. شريف بس وحش.. مش هسامحه ابدا انه الوحيد اللى كان فى ايده فرصه ذهبيه انه يصنع مصر وضيعها.. التاريخ عمره ما هيسمحه على تضيع الفرصه دى.

ودلوقتى سيدى شرف انت كمان راجل شريف-على ما اعتقد- وكمان فى ايدك فرصه ذهبيه.. ارجوك ماضيعهاش.. بالسياسات القديمة..والاساليب الغير مجديه.. انا معرفش الظروف البلد الاقتصاديه ايه بالظبط.. غير الكلام اللى بيقولوه علشان يخوفونا بيه.. بس انا عارفه انك لغايه دلوقتى ما طلعتش كلمت الناس وقولتلهم احنا عندنا خطه انقاذ وهى كالاتى.. فين خططتك يا استاذى.. حكومة ادراة الازمات دى ماتنفعش.. وياريتها حكومة حل ازمات.. لأ.. بس ادارتها.. طيب ازاى بتطلب من الناس تبطل تظاهر واعتصام-وانا مش ضد التظاهر على فكرة-..ما حضريتك علمتهم ان الحكومة مش هتبصلك غير بأزمة.. وبعد كدا طبعا تيجى الحكومة علشان تديير الازمة ومش تحلها. والامثله على دا كتيييييييير.. خسارة..

انا مع يوم 27 علشان:.

1- تراخى الحكومه غير مقبول.. حكومة اخدت شرعيتها من الثورة لازم تكون حكومة ثورية التباطأ فى تنفيذ المطالب عجيب- حد ادنى لأجور ومش هتقدروا عليه... ماشى هنعديها.. طيب وحد اقصى دى كمان صعبه-.

2- ثورة قامت ضد الظلم يبقى ما ينفعش بعدها نلاقى مكتوب على جدران الزنازين..بعد النصر لسة في ظلم... علشان مكالمة د.مصعب الشاعر دى مصيبه..بكل المقاييس.. مصيبه.

3- علشان الحكومه لسه بتتعامل مع الشعب بنفس اسلوب التهميش القديم-حكوميتنا مش واثقه فينا- يعنى يا د.شرف قبل ما تلف على الدول تشحت لنا  رزقنا .. وتستلف من صندوق النقد الدولى-ودا طبعا مش ببلاش تمنه حريتنا اللى فى مننا مات علشانها- اعمل مشروع قومى بجد.. جمع الناس حواليه.. ولو ماعرفناش نجمعلك الفلوس اللى انت محتاجها روح استلف اللى نقصك  بس نبقى حاولنا.. اشركنا معاك.

4- دوله مدنية يعنى دولة قانون بغض النظر عن اى شئ تانى جريمه.. تحقيقات.. قانون عدالة.. علنية.

5- نيجى بقا لاخونا المجلس  التدوينة اللى فاتت كلها اهداء ليه بالاضافه لكل اللى اتكتب فى يوم التدوين العالمى.

 نفسى اتكلم علينا احنا بقى شوية.. علينا كلنا.. اخوان وليبراليين ويسار ويمين ووسط..وكل بنى آدم على ارض مصر.. دا مش وقت الخلاف على السياسات ولا الطموحات السياسية على حساب البلد.. دا وقت كل واحد يتخطى نفسه وطموحه وايدولوجيته..ويخرج بس علشان مصر.. حتى لو كان دا ضد مصلحته السياسية.

مطالب الثورة



والله الموفق

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق