الأحد، 22 مايو 2011

حكم العسكر.. يا حكم العسكر

طيب  باسم الله و استعانا على الشقى بالله

هو انا بعمل ايه بالظبط الحقيقة مش عارفه .. دا اول بلوج ليا وانا ماليش فى موضوع  الكتابة اصلا  يعنى.. حكمة ربك فى خلقة ان كل واحد فينا يبقى ليه مواهبه فى الدنيا
اللى ربنا بيميزه بيها.. صحيح انا مش عارفه ايه مواهبى.. بس انا عارفة اكيد ان الكتابه مش منها

ولكن اللى قبلنا قالوا ايه اللى رماك على المر.. قلنا الامر منه.. وبما انى هتدرب على الكتابة فى الامر منه.. فانا لااحمل فى قلبى ذرة شفقه تجاه الامر منه...
   
خلونا ندخل فى الموضوع .. فى الامر منه .

حكم العسكر :.
المفروض انهارده ان دا يوم التدوين كل واحد يبوح بالللى فى قلبه تجاه اخونا المجلس ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم... وانا مش ثوريه بطبعى وعملى.. علشان كده كلامى مش هيبقى ثورى خالص .. وهيبقى كلام على قدى جدا بس يارب يفيد..

اخونا المجلس.. اعرف انى انا مش بكرهك. وانى ان شاء الله  عمرى ما هكرهك.. بس من اول ما نزلت الدبابات الشارع تحمى الثوار.. وانا كنت عاملة حسابى انى احبك .. بس دلوقتى انا بجاهد نفسى طول الوقت انى بس مش اكرهك.

يا عزيزى المجلس
انا عارفه انك بتزعل اوى وتدايق مننا لما بنقول الكلام دا وبتعتبرنا جاحدين.. علشان ازاى مش مقدرين جهودك وتعبك وتضحيتك معانا .. و قبل ما ندخل فى الكلام الجد.. ثق ان كل االى بتقول عليه دا احنا كنا مقدرينه اكتر منك وكنت عندنا فوق جدا.. واحنا كشعب اساسا مش بنعرف نحسب أو نحاسب اد ما بنعرف نحب.. ايه الاتغير.. احنا مش جاحدين.. ايه اللى اتغير.

بص يا صديقى المجلس الموضوع ببساطه يتلخص فى مقارنة بسيطه اوى احنا خرجنا ليه
قبل الثورة.. وايه اللى بيحصل دلوقتى... وانت هتفهم ايه اللى مدايقنا ومزعل لنا منك على طول.

مصر قبل الثورة ومصر بعد الثورة
قبل الثورة:
كان اى معارض سياسي او اى واحد يتجرأ وبقى ليه راى معارض  للحكومه.. كان بيعتقل ويتعذب

بعد الثورة:
الوضع ماتغيرش  كتير.. ومش عارفه افكرك بايه ولا بايه.. مواقفك معانا فى الموضوع دا كتير وكلها توجع.. وف منها اصلا.. اللى خجلا مقدرش اتكلم عنه.. فانا مش هجيبلك القديم والجديد بس هفكرك بالسفارة الاسرائيلية.. مظاهره سلميه وانت يا حضرة المجلس رفضها.. ماشى غلط بس ماشى.. وقررت تعتقل اللى فيها.. ماشى غلط بس ماشى.. لكن تضربهم وتهنهم وتعذبهم ليه.. حقيقى ليه.. اقولك انا مش هتكلم فى الموضوع دا تانى.. علشان ما نجرحش بعض اكتر.

قبل الثورة:  
كان الوضع ودن من طين وودن من عجين..

بعد الثور ة:
 Guss what...بس دا كان علشان هما مايهمومش مصلحه البلد.. بس انت المفروض عكسهم.. طيب ايه اللى بيحصل دا.

طيب اقولك علشان انا مش سوداويه .. مش هقلب عليك المواجع وافكرك بالذى كان.. لكن بس هكتب لك مطالبنا.. واشهد بنفسك.. احنا طالبنا باية غلط.. او مش حقنا.. وانا بقول الكلام دا مش علشان اثير الفتنه ولا اعمل مشاكل وغالبا محدش هيقرى التدوينه دى غيرى.. بس مع ذلك انا بكتب الكلام دا علشان  عايزه اصلح.. علشان انا مش ثورية بطبعى لكن تصرفاتك بتجبرنى انى اكون على غير طبيعتى وطبعى.. يا صديقى المجلس.

المطالب:.


دى مش طلباتى ولا  مطالبى دى المطالب اللى عليها اجماع شعبى.

والله الموفق والمستعان



  






هناك 4 تعليقات:

  1. Great work ...keep it up ... it's your 1st blog and it's also my 1st time to comment on blog... :)

    ردحذف
  2. If I was a member in this SCAF
    http://mohaly.blogspot.com/2011/03/769-mohaly-fel-magles-el-3askary.html

    ردحذف
  3. انا عندى تعليقين ومشارك.. ايه يا جماعه دا انا كدا هتعود ودا مش كويس علشان مصلحتكم.. طب والله انا خايفه عليكم

    ردحذف
  4. Great great ... you took the words out of my mouth ..... please keep on writing

    ردحذف